6 Mayıs 2013 Pazartesi

Hıdrellez..

Günlerdir dün akşamı bekliyordum.

Neden mi diyeceksiniz?

Çünkü bugün 6 Mayıs, yani Hıdrellez.

Bilmem sizde Hıdrellez kutlama geleneği var mıdır?

Benim çocukluğumdan beri ailede sözü geçen, ama gerekli seremonileri yapmadığım bir gündür Hıdrellez.

Ama bu sene kararlıydım, ne gerekiyorsa yapacaktım.

En baştan başlayalım.

Hıdrellez Türk dünyasında kutlanan mevsimlik bayramlardan bir olup Hızır ve İlyas Peygamberlerin yeryüzüne  inerek biraraya geldikleri gün olduğuna inanılır.

Miladi takvime göre Hıdrellez'in 6 Mayıs'ta olduğu düşünülür.
Hıdırellez'in UNESCO'nun 'İnsanlığın Somut Olmayan Kültür Mirası Listesi'ne alınması amacıyla 2010 yılında çalışmalar başlatılmıştır.

Bugün Hıristiyanlarca da baharın ve doğanın uyanmasının ilk günü olarak kabul edilir; bu günü Ortodokslar Aya Yorgi,Katolikler St.Georges Günü olarak kutlamaktadırlar.
Hıdrellez kutlamaları genel olarak yeşillik, ağaçlık alanlarda, su kenarlarında, bir türbe ya da yatırın yanında yapılmaktadır. Bu gibi yerlere bu nedenle Hıdırlık denildiği de olur.  Hıdrellezde baharın taze bitkilerini ve taze kuzu eti ya da kuzu ciğeri yeme adeti vardır. Baharın ilk kuzusu yenildiği zaman sağlık ve şifa bulunacağına inanılır. Bugünde kırlardan çiçek veya ot toplayıp onları kaynattıktan sonra suyu içilirse bütün hastalıklara iyi geleceğine, bu su ile kırk gün yıkanılırsa gençleşip güzelleşileceğine inanılır.

Hıdrellez gecesi Hızır’ın uğradığı yerlere ve dokunduğu şeylere bereket vereceği inancıyla çeşitli davranışlar gerçekleştirilir.  Ev, bağ-bahçe, araba isteyen kimseler, Hıdrellez gecesi gül ağacının altına istediklerinin küçük bir modelini yaparlarsa Hızır’ın kendilerine yardım edeceğine inanırlar. Bazı kimseler de ateş yakıp, dilek dilerler. Ondan sonra yaktıkları ateşin üstünden atlarlar.
Bazı bölgelerde açıkta bırakılan sütün maya konmadan yoğurda dönüşeceği yani mayalanacağına inanılır. Bu maya yıl boyunca yoğurt yapımında kullanılır ve ertesi yıl Hıdrellez'de yenilenir.

Birkaç yıldır Ahırkapı'da Hıdrellez şenlikleri düzenlenmektedir. Henüz katılma şansım olmasa da okudularımdan oldukça eğlenceli bir organizasyon olduğunu anlıyorum. Hıdrellez genellikle yeşillik ağaçlık yerlerde kutlandığından ve kuzu yendiğinden biz de bu sene hakkımızı köyümüzde kutlayarak kullanalım istedik.

Köy çok güzel ve yeşildi, karpuzumuzu ektik, yeşilliklerimizi ellerimizle toplayıp salatamızı yaptık, kuzu da yedik.

Dün akşam İstanbul'a dönünce bir kağıda isteklerimi yazdım ve evimizin önündeki bir gül ağacının altına gömdüm.



Dileklerim çabuk gerçekleşsin diye sabah onu gömdüğüm yerden çıkarıp, yani gece Hızır ve İlyas Peygamberler dokunduktan sonra denize atmak istedim ama gittiğimde yerinde bulamadım. Akşam yağan yağmur toprağı iyice bastırmış ve çamur yapmıştı. Annem de kağıdı bulamamamın dileklerimin gerçekleşeceğine dair bir işaret olduğunu söyledi.

Gerçi eşim benimle tanışmadan, bundan yıllar  önce gül ağacının altına Barbie bebek gömdüğünü ve sonra da benimle tanıştığını söyledi, yani benimle Barbi'yi karşılaştırdığımızda dileklerin pek de gerçekleşmediğine delalet ama, yine de ben şansımı denemek istedim.

Herkesin bütün dilek ve hayallerinin gerçekleşmesi dileğiyle..
Hıdrelleziniz kutlu olsun..

2 yorum:

  1. Allah her türlü hayırlı dilekleri kabul etsin, Barbi meselesine girmeyeyim, çok çetrefilli geldi bana...

    YanıtlaSil
  2. Amin..Yok yok girin bence, ne de olsa eşimi yakinen tanırsınız, belki daha kolay çözümlememe yardımcı olursunuz bu dilemmayı..

    YanıtlaSil

İlginizi Çekebilir;

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...