30 Mart 2012 Cuma

Kompost Gübre ve Yeşil Olmak..


Çalıştığım kurumun çok beğendiğim yönlerinden biri , yeşil bir kurum olmaya ve çalışanlarını da buna yönelik bilinçlendirmeye çalışması.
Ben her gün işime yemek götürüyorum, öğlenleri işyerinde evden götürdüklerimi yiyorum. Hem bir gece öncesinden evde kalmış yemekler değerleniyor, hem de ayda yaklaşık 200 tl civarında tasarruf etmiş oluyorum.

Yemeğimi, her gün kurumumun organize ettiği bir meşe palamudu dikme organizasyonu sonucunda dağıttığı bez torbayla götürüyorum.
Bu sabah Calliou ‘yu seyrederken , anneannesinin önerisiyle nasıl kompost gübre yaptığını gördüm. Daha önce kendisinden pek de hoşlanmadığımı sizlerle paylaşmıştım Calliou’nun. Ama bugün gözüme girdi kendisi..Koca koca insanlar çevre konusunda bu kadar duyarsız davranırken bacak kadar Calliou , kompost gübre yaptı , açıkçası etkilendim.

Kompost gübre nedir diyecek olursak, oluşan bitki atıklarının toplanıp parçalandıktan sonra nemli ortamda bir süre bekletilerek tekrar toprağa kazandırılmasıdır diyebiliriz kısaca..

Bunu seyrederken, aklıma bir süre önce yine çalıştığım kurumun bizlerle yazılı olarak paylaştığı bazı yeşil öneriler geldi.
Çoğunu biliyorsunuz mutlaka ama derli toplu görmek bakımından sizlere bir kısmını yeniden hatırlatayım istedim.

·     Kağıt ve plastik torbaları hayatınızdan çıkarın. Yanınızda hep çok kullanımlı doğa dostu bir bez çanta taşıyın. Zaman içinde bunun evden çıkarken anahtarlarınızı yanınıza almanız kadar doğal bir refleks olacağını farkedeceksiniz.

·     Aylık faturalarınızı e-faturaya çevirin.

·     Postanıza gelen gereksiz kataloglardan kurtulun. Her sene dünyada tüketicilere ortalama 20 milyar katalog gönderiliyor. Bu katalogların yapımında 53 milyon ağaç ve 210 milyar litre su kullanıldığını biliyor muydunuz? (hafta sonu gazetelerden çıkan ilan cesetlerini düşünün)

·    Elinizden geldiğince geri dönüşüme katkıda bulunun.

·     Eğer mümkünse kompost yapmaya başlayın, bunun sayesinde bedavadan gübre de elde etmiş olursunuz.(süper bir fikir)

·     Ağaç dikin.

·     1 litrelik plastik su şişesi yapabilmek için 26 şişe su harcandığını ve bunu yaparak 25 litre yeraltı suyumuzu kirlettiğini biliyor muydunuz? Pet şişede su içmeyin.Metal ya da cam şişe tercih edin.

·     Elektrikli su ısıtıcısı kullanın, çünkü ocak üstü ısıtıcılardan daha az enerji harcar. (eşime duyurulur,kendisi hep aksini iddia eder)

·     Çamaşırlarınızda kullandığınız klasik deterjanlardan vazgeçin. Günümüzde kullanılmaya başlanan doğal deterjanlar artık daha düşük dereceli suda bile temizleme özelliklerine sahipler.  

·    Çamaşırlarınızı iyi temizleyebilmek için sıcak suya ihtiyacınız olmadığını biliyor muydunuz? Kullanılan enerjinin %10’u makine motoru için, %90’ı ise suyu ısıtmak için harcanır.

·     Çamaşır kurutma makinesi, buzdolabından sonra evde en çok enerji harcayan ev eşyasıdır. (evdekini elektriğe kıyamadığımdan yıllardır kullanmıyorum.)

·    Eğer evinize yeni elektronik eşya alacaksanız Energy Star model olmalarına özen gösterin. Uzun vadede faturalarınızdan size kazanç sağlatacaklarından emin olabilirsiniz.

·    Gideceğiniz yer yürüyerek 30 dakikadan kısa bir mesafede ise yürümeyi tercih edin. (süper bir fikir aslında ama ben sabah yürüyüş yapıp işyerine kadar yürüyüp sonra eve dönüp, giyinip işe arabayla gidiyorum)

·    Toplu taşıma araçlarını kullanın.

·    En azından haftanın bir günü (etsiz Pazartesi) vejeteryan olun. (bana en ilginç gelen madde bu, üzerinde düşüneceğim)

·    Organik beslenin.

·    Gereksiz paketlenmiş sebze ve meyveler almayın.

·    Kıyafetlerinizde doğal olanları tercih edin, pamuk, keten ve yün vazgeçilmezleriniz olabilir.

·      Doğal kozmetikleri tercih edin. İçerikler listesine göz gezdirirken kimyasal isimler varsa uzak durun, Latince isimler genelde bitkisel içeriklerdir ve zararları yoktur.(en iyisi kozmetik kullanmamak belki de )
Bunların yapabildiğimiz kadar çoğunu yapıp “Calliou kadar bile olamadım.”dememek lazım J

Not: Bir hafta uzaklarda olacağım, fırsat olursa ve internet bulabilirsem yazımı paylaşacağım, ama yapamazsam  kusura bakmayın olur mu?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İlginizi Çekebilir;

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...